mindfulness

SESSIE 2: De automatische piloot

"We zijn zo druk met wat er komen gaat dat we vergeten om te genieten van waar we nu zijn"- Bill Watterson

Wat gaan we vandaag doen?

Het thema van deze sessie is leven op de automatische piloot. De automatische piloot houdt in dat je ‘gewoon je ding doet’ zonder er veel bij na te denken, dingen gaan als vanzelf. Het nadeel daarvan is dat je weinig bewust bent van gedachten en gevoelens die ergens op de achtergrond invloed op je kunnen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je wat gestrest voelt zonder dat je het echt doorhebt. Pas na een tijdje merk je dat je nogal moe bent, druk bent geweest, enzovoort.

Mindfulness helpt om meer bewust bezig te zijn. Je richt je aandacht bewust op waar je mee bezig bent en welke gedachten en gevoelens daarbij spelen. Je stapelt minder stress op doordat je jezelf beter aanvoelt.

In deze sessie:

  • Leer je over wat de automatische piloot is
  • Leer je hoe je bewuster kunt leven
  • Oefen je met bewuster leven

Succes!

De automatische piloot

De automatische piloot komt vaak voor. Je drinkt ’s ochtends een kop koffie terwijl je het nieuws leest en ondertussen bedenkt wat je die dag nog moet doen. Je dagelijkse routine loopt als vanzelf en aan het eind van de dag ben je leeg. Op zo’n dag ben je er eigenlijk niet helemaal bij met je hoofd. Het riedeltje loopt zoals het loopt, op de automatische piloot, zonder echt bewust te zijn van wat er allemaal speelt.

Onbewuste processen zoals emoties en gedachten hebben dan alle ruimte om op de achtergrond te borrelen. Ze hebben invloed op hoe je je voelt, hoe je denkt en hoe je je gedraagt, vaak zonder dat je dit bewust merkt.

Welke dingen doe jij op de automatische piloot?

Welke van de volgende dingen wel eens op de automatische piloot? 

  • Autorijden
  • Tandenpoetsen
  • Fietsen
  • Koken
  • Eten
  • Stofzuigen
  • Een gesprek voeren
  • Douchen
  • Een kop koffie drinken 

Veel mensen doen bovenstaande activiteiten meestal zonder er al teveel aandacht aan te besteden. Het zijn van die dingen die je gewoon doet. En het is juist in die dingen waar je veel te behalen hebt.

Bewuster worden

Mindfulness helpt je om bewuster bezig te zijn met alledaagse dingen. Het trekt je uit de automatische piloot. Door mindfulness aan te wennen ben je je meer bewust van je gedachten, gevoelens en alle gewaarwordingen van het moment. Je voorkomt dat je onbewuste, onprettige dingen laat sluimeren op de achtergrond. Je bent meer helder en kunt gepaster reageren op wat er gebeurt. 

Oké, dat is de theorie. Maar hoe doe je dat dan in de praktijk?

Mindfulness kun je zien als het trainen van je aandacht. Breed gezien is dat de belangrijkste vaardigheid van mindfulness: bewuste aandacht hebben voor wat er nu is. Door simpele oefeningen regelmatig toe te passen zul je jezelf aanwennen om bewust je aandacht op dingen te richten in plaats van onbewust op de automatische piloot te leven. De oefening die volgt laat je kennismaken met het bewust sturen van je aandacht.

Oefening

In deze oefening ga je een simpele activiteit uitvoeren waarbij je al je aandacht richt op de activiteit zelf.

Kies een activiteit kiezen die je normaal gesproken vaak op de automatische piloot uitvoert, zoals een van de activiteiten uit de bovenstaande lijst. We nemen als voorbeeld koffie drinken. Zoek een plek waar je rustig je koffie kunt drinken en kunt oefenen.

De oefening:

Drink je kop koffie in alle rust, zonder afleidingen. Het koffiedrinken is je enige doel dus richt daar volledig je aandacht op. Laat je niet verleiden tot andere dingen, het koffiedrinken krijgt nu even alle aandacht.

Je zult merken dat het best lastig is om niet af te dwalen in gedachten. Of je denkt al snel oordelende gedachten zoals ‘wat een domme oefening’. Dit betekent dat je aandacht is afgedwaald. Benoem dit in jezelf en richt je weer op het koffiedrinken. Bijvoorbeeld: “Ik ben afgedwaald, ik ga me nu weer richten op de koffie”.

Het kan helpen om je zintuigen volop te gebruiken. Hoe voelt de mok en zijn warmte precies? Ruik eens goed aan de koffie. Proef de smaak en de textuur. Voel hoe je de koffie doorslikt. Oftewel: heb overdreven veel aandacht voor waar je mee bezig bent.

Je kunt deze oefening niet fout doen. Het is niet fout als je afdwaalt, zolang je het op een gegeven moment beseft en je aandacht weer terug kunt brengen dan ben je goed bezig. 1000 keer afdwalen is helemaal prima, zolang je maar probeert om die 1000 keer je aandacht weer bewust te sturen naar de koffie. Op deze manier train je op een eenvoudige manier om je aandacht bewust te sturen.

Hoe ging de oefening?

Reflecteer kort op deze oefening.

  • Wat was de bedoeling van deze oefening?
  • Hoe ging het? Kostte het veel moeite of ging het je makkelijk af?
  • Merk je verschil met hoe je normaal de activiteit doet?

Oefeningen zoals deze kunnen wat vreemd lijken. Waarom zou je zo overdreven veel aandacht hebben voor simpele dingen, toch? Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je voortaan alles zo overdreven veel aandacht geeft. Het gaat erom dat je de vaardigheid traint dat je kunt kiezen om je aandacht ergens volledig op te richten. 

Huiswerk

Deze week ga je oefenen met het bewust sturen van je aandacht. Probeer te herkennen wanneer je iets op de automatische piloot doet en probeer dan bewuster met die activiteit bezig te zijn. Hoe vaker je dit herkent en toepast, hoe beter! Tip: kies een activiteit die je voortaan altijd mindful wil doen, zoals douchen, eten of tandenpoetsen.

Pas daarnaast deze week af en toe de ontspanningsoefening toe waarbij je je lichaam langs gaat en elk onderdeel bewust probeert te ontspannen.

Goed oefenen = goed resultaat

Sessie afgerond!

In deze sessie heb je geleerd over de automatische piloot. Je doet dan dingen zonder er aandacht voor te hebben. 

Je hebt geleerd dat je door mindful zijn veel bewuster je aandacht kunt richten op waar je mee bezig bent. Dit ga je deze week oefenen door je aandacht bewust te richten op simpele activiteiten.

Succes met oefenen en tot volgende week!